Lootje.reismee.nl

Caribisch uitziend 'Chrissi Island'

Als om half acht de wekker gaat voel ik het al, ik kan mijn benen niet normaal bewegen. Wat een spierpijn!!! Ik maak Denise wakker en ook zij heeft er last van. We strompelen naar de ontbijtzaal en spreken af dat als er iemand langsloopt we tegen elkaar zeggen ‘Samariakloof' zodat de mensen begrijpen waarom we zo raar lopen.

Het ontbijt smaakte weer heerlijk en om 08.45 uur worden we door de bus opgepikt om naar Chrissi Island te gaan.

Chrissi Island is het meest zuidelijke en warmste punt van Europa. Het eiland is onbewoond op één van de laatste Cederbossen in Europa na. Chrissi betekent goud en de mensen op Kreta noemen het dan ook ‘Gouden Eiland'.

We rijden naar Ierapetra om daar de veerboot te pakken. Ierapetra is een van de rijkste steden op Kreta. Ze leven hier van de fruitteelt en overal langs de weg zie je kassen staan. Napoleon heeft hier in 1798 een week doorgebracht bij een lokale familie toen hij op doorreis was naar Egypte. Dit huis staat er nog en is te bezoeken. Helaas hebben wij hier geen tijd voor en stappen we aan de haven op de boot.

Alle zitplaatsen zijn bezet dus we gaan op het benedendek aan de reling hangen. Onze benen willen echt niet vandaag. Terwijl wij zo hangen zie ik een bekend gezicht, Ilona ze heeft bij mij op school gezeten. Heel grappig zo ver van huis zie je een bekend gezicht.

Als we aankomen varen bij het eiland is het water diep blauw. We stappen van boord en volgen de bordjes naar Golden Beach. Onderweg komen we een man tegen die in de schaduw van een boom hout aan het bewerken is. Overal om ons heen staan bomen met de meest rare vormen.

Als we op het strand aan de andere kant van het eiland aankomen weten we niet wat we zien. Het water is hier van kristalhelder tot turquoise en het strand ligt vol met de mooiste kleine schelpjes. We leggen onze handdoeken neer en gaan de zee in. Het water is heerlijk en we gaan liggen lezen. Na een half uur zijn we het liggen zat en gaan langs het water lopen.

Verderop langs het strand zijn fossielenrotsen en natuurlijke zoutbronnen. Het is een beschermd natuurgebied dus we mogen de schelpen die we zien niet meenemen. Ach die paar hele kleintjes waar er honderden van liggen zullen ze toch niet missen? Ze zullen zo leuk staan in mijn reiskast........

Aan de overkant zien we de hoge bergen van Kreta. Tussen dit eiland en Kreta zijn heel wat schepen gezonken. Het eiland is in handen geweest van piraten en deze hebben aardig huisgehouden hier. Aan de andere kant van het eiland staat nog een kerkje met hierom heen nog wat graven uit die tijd. Helaas vliegt de tijd voorbij en redden we het niet meer om daar heen te lopen.

We varen en rijden terug en zijn rond half acht bij het hotel terug. We springen snel onder de douche en nemen dan een drankje aan de poolbar. Vandaag gaan we eten in Malia, maar eerst trakteert Denise op een behanding met Garufa visjes in Fish Spa Malia. Als we daar aankomen moeten we plaatsnemen op een bankje en worden onze voeten gewassen boven een stenen kom. Hierna krijgen we operatieschoentjes aan en mogen we 20 minuten van onze voeten laten eten. We krijgen het voor elkaar om 4 mensen binnen te halen die ook een behandling willen ;)! Als de wekker gaat dat de tijd om is doen we weer de plastic schoentjes aan en krijgen we een voetmassage! Wat een verwennerij en wat een heerlijk gevoel na die wandeling van gisteren!

Hierna gaan we naar een echt Grieks restaurant en nemen Feta Saginaki als voorgerecht en maken een praatje met de ober. Na het smakelijke voorgerecht neemt Denise Gyros en ik Souvlaki. Voordat we willen afrekenen krijgen we nog een drankje van het huis.

Morgen hadden we eigenlijk met een gids op pad gegaan en zouden we met Minas gaan lunchen in Gouves. De gids kon helaas niet dus we hebben morgen niets te doen. Misschien eigenlijk best lekker een dagje genieten van alles wat het hotel te bieden heeft. Eén zak drop met het Delfts Blauw erin& eraan bedoeld voor de gidsis nu over en gaan we naar Olivia brengen, voor haar kleinzoon. Kunnen we haar gelijk gedag zeggen.

Dit was het dan. De allerlaatste avond in Malia als Kreta Reporter! We hadden acht volle dagen, maar wat zijn ze voorbij gevlogen!