Lootje.reismee.nl

Vruchtbaar Lassithi en geboorteplek Zeus

Ik ging vanmorgen vroeg een foto maken van het eiland waar we gisteren heen gezwommen zijn en zag dat ook hier 's ochtends mensen vroeg hun bed uitgaan om bedjes op het strand te claimen. Raar want als wij ‘s middags laat aankomen zijn er bedjes genoeg.

We hebben vanmorgen heerlijk gegeten in het hotel. Een uitgebreid ontbijtbuffet stond op ons te wachten: croissants, fruit, alle soorten brood, gekookte, spiegel en roereieren met spek of pancake's, alles was aanwezig. We hebben heerlijk op het terras ontbeten en zijn daarna met de auto op weg gegaan naar het Lasithi Plateau.

Eerst nog even een stop bij de begraafplaats gemaakt. Wat ziet dat er ‘fleurig' uit. Overal verse bloemen en op heel veel graven brandende wierook. Een oude man zwaaide gedag naar een foto op een grafsteen, waarschijnlijk zijn vrouw. Vriendelijk knikte hij naar ons terwijl wij weer naar de auto liepen.

We nemen de ‘The Old Traditional Road' naar het Lasithi Plateau en deze gaat gepaard met honderden haarspeldbochten en mooie vergezichten. Helaas horen er bij de vergezichten ook diepe ravijnen waar we langs rijden.

Onderweg stoppen we in het dorpje Krasi. Hier komt het bergwater naar beneden sijpelen en wordt opgevangen in grote stenen kommen. Dit is zuiver drinkwater. Wat eigenlijk het bijzondere is in dit dorpje is de 2015 jaar oude plataan. Wat een indrukwekkende boom met een omtrek van wel zeker 15 meter. Een knoestige stam met grote gaten erin. Wat leuk dat we dit gezien hebben. We wisten dit niet, maar stopten omdat het dorpje er zo leuk uitzat.

Als we het dorp weer uitgereden zijn komt er een grote touringcar op de smalle weg aangereden. Ik remde af en ging zover als het mogelijk was naar de rechterkant. De touringcar minderde geen vaart en reed onverstoorbaar op nog geen 5 cm langs ons. Ik deed mijn ogen dicht en dacht, oke nu gaat de zijkant van de auto eraf. Gelukkig was er niks aan de hand, maar met enige hartkloppingen reed ik verder.

We stoppen nog een keer bij een mooi uitkijkpunt. Helaas is hier door een brand een heel stuk land verloren gegaan. Je rook de brandlucht nog dus dit was pas gebeurd. Een triest gezicht.

Eindelijk zagen we dan een bord waar de Dikti grot op aangegeven stond. Hier is Zeus geboren. Langs het mooie groene Lasithi Plateau rijden we op de weg naar de parkeerplaats van de grot. Als we de auto eindelijk ergens kwijt kunnen lopen we achter de rest van alle toeristen aan. We lopen over een hobbelig pad naar boven. Onderweg worden ons ‘taxi's' aangeboden. (Even toelichten, met taxi's worden ezels bedoeld die in de hitte met passagiers op hun rug heen en weer naar boven moeten lopen). Het weggetje naar boven is uiteindelijk zo'n 1,5 km lang en met de brandende zon op ons was het best een aardige klim. Eenmaal boven dalen we af in een grot met wel honderd traptreden. Beneden in de grot ziet het er heel mooi uit. Grote stalagmieten hangen vanaf het plafond naar beneden en sommige zijn zo glad geworden door het water wat erlangs loopt dat het wel geglazuurd lijkt. In het kleine ondergrondse meertje liggen duizenden geldstukken. Ook wij werpen er een euro in en gaan dan vervolgens al die trappen weer op naar boven. Pff dat viel niet mee! Toen we weer terug kwamen bij de parkeerplek hebben we een heerlijk groot glas vers geperste jus de orange genomen. Dat hadden we wel verdiend.

Als we de ellenlange weg terug rijden in de tweede versnelling en af en toe in de derde zien we ineens een originele windmolen staan. We zetten de auto even langs de kant om een foto te maken. Een paar kilometer verder zien we een heel mooi oud gebouw en ook daar stoppen we even. Het is Monastery St. Michael & Gabriel en is gebouwd in 1593. Helaas kunnen we niet naar binnen omdat we blote schouders en benen hebben. Volgende keer toch maar iets in de achterbak doen wat we om ons heen kunnen slaan.

Eindelijk komen we bij de hoofdweg en we rijden door naar Koutouloufari. Een schattig dorpje dat boven Hersonissos ligt. Midden in het dorpje staat een beeldschoon kerkje en in de bomen van de tuin groeien echt honderden granaatappels. Een mooi gezicht. We drinken en eten iets bij Creco en hebben in de verte uitzicht op de extreem blauwe zee.

Hierna rijden we terug naar het hotel. We gaan nog even zwemmen in de zee en laten ons opdrogen op een bed op het strand met een Tequila Sunrise. Het is High Tea bij de beachbar dus ik neem een schotel met allemaal zoete hapjes mee. Heerlijk ontspannen na een dagje rond touren.

We hebben weer een leuke dag gehad en hij is nog niet afgelopen want vanavond gaan we eten in de ‘Old Town' van Malia.

Zeus, de oppergod!

De zoon van Kronos &Rheia. Een orakel voorspelde vader Kronos dat één van zijn zoons hem in de toekomst van de troon zou stoten. Om dit te voorkomen besloot Kronos al zijn pasgeboren zonen op te eten. Toen Rheia zwanger was van Zeus verstopte ze zichzelf in een afgelegen donkere grot om de geboorte van haar kindje geheim te houden. Zeus groeide op in deze grot. Hij dronk de melk van een geit en de bijen brachten hem honing. De priesters van de streek hielpen ook hem te beschermen. Ze sloegen hard op hun wapenuitrusting als Zeus huilde. Hierdoor ontdekte Kronos zijn zoon niet en zo kon Zeus later regeren vanaf de berg Olympus De Dikti grot is de grot waar Zeus is geboren en deze grot kijkt uit over het mooie Lassithi Plateau.

Lassithi Plateau

Dit is de grootste hoogvlakte van Griekenland. De vlakte ligt op ongeveer 800 meter hoog en wordt omringd door het Diktigebergte met in het noorden de Selenaberg. Door het smeltwater van de omliggende bergen is de vlakte erg vruchtbaar. De lappendeken van vruchtbare akkers, tuinen en boomgaarden vormt een schril contrast met de kale, grijze hellingen er omheen. Op de hoogvlakte worden vooralaardappelen en graanverbouwd. De Venetianen begonnen hier graan te verbouwen, maar eerst moest er iets bedacht worden tegen het water waarmee de vlakte steeds vol liep. Een irrigatiesysteem werd aangelegd en de ruïnes van eeuwenoude stenen windmolens zijn nog terug te vinden. Lassithi staat bekend om de honderden kleine historische windmolentjes

Carla Meershoek

Louise,

Ik waan mezelf al helemaal in Griekenland door jouw enthousiaste verhalen!

Groetjes,
Carla