Lootje.reismee.nl

Afionas, Makrades & James Bond Cafe in Pagi (Corfu)

Gisteravond kwam de zus van Vangelis, die boven ons woont, een doos met pas geboren kuikens laten zien. Ze waren een paar uur oud. Wat een schattige beestjes zeg. De zus is trouwens een geweldig lieve vrouw. Elke dag maken we een paar keer een praatje en zojuist kwam ze vragen of ze nog iets van de supermarkt kon meenemen voor ons. De buren naast ons hebben gisteravond op ‘onze schommelbank' gezeten en vanmorgen stond het nog vol met lege blikken bier en volle asbakken. Ze was het zonder mopperen aan het opruimen en schoonmaken. Toen we het er net over hadden zei ze dat dit nog niks was.... Ze maken heel wat rare en smerige dingen mee hier hoor en dan toch nog vriendelijk blijven!!!

Nadat we weer op het balkon ontbeten hebben gingen we met de scooter naar het Noorden van het eiland. Overbodig om te zeggen, maar het is nog steeds bloed en bloed heet. Na maandag gaat de temperatuur iets naar beneden. Pfff ik kan niet wachten. We wilden het Achillion (paleis van Sissi) vandaag bezoeken, maar het is te warm om daar te lopen.

Via het binnenland rijden we naar Makrades. Dit is een bergdorp waar heel veel bewoners gespecialiseerd zijn in het maken van streekproducten. Je kunt hier kruiden en allerlei soorten olijfproducten kopen. We hebben de scooter in de schaduw geparkeerd en zijn naar de lokale shops gelopen. Ik kreeg een uitgebreide uitleg over de cosmetische olijfolieproducten en heb gelijk maar twee cadeautjes gekocht om mee naar huis te nemen.

Een oud vrouwtje die voor haar huis, uitgestald op een oud houten tafeltje, olijfolie zit te verkopen wijst ons ongevraagd de weg naar het strand van Agios Georgios. We bedanken haar vriendelijk, maar voordat we daar gaan zwemmen gaan we eerst naar Afionas. Dit is het enige dorpje op Corfu met die kenmerkende blauw/witte huisjes. Omdat Corfu nooit in handen is geweest van de Turken, maar van de Venetianen zie je hier over het algemeen overal de Venetiaanse bouwstijl. Ook kom je veel Italianen tegen.

Onderweg zien we de mooiste vergezichten over de noordkust. Voordat we Afionas vinden moeten we wel even goed zoeken. Op een gegeven moment houdt de weg op en we moeten de scooter achterlaten. Lopend door de smalle straatjes van het dorp komen we langs de blauw/witte huisjes met de mooiste bloemen voor de deur. Bloempotten.. daar doen ze niet aan. De lege blikken van de olijfolie voldoen prima als bloempot en ik moet zeggen dat het hier wel wat heeft.

Boven in het dorp op het hoogste punt zit weer een zaak met een geweldig uitzicht. Hier nemen we een smoothie en een feta saganaki. Zittend met weer zoveel lekkers en een top uitzicht pakken we de Marco Polo reisgids en we zien dat in een nabijgelegen dorpje Pagi, de James Bond film ‘For you're eyes only' is opgenomen. We besluiten hier op de terugweg nadat we even de zee bij Agios Georgios ingedoken zijn even langs te rijden.

Na de weg naar het kleine dorp gevraagd te hebben zien we het cafe van Spiros liggen. We parkeren de scooter en gaan naar binnen. De eigenaar komt snel achter de bar vandaan om ons welkom te heten en de hand te schudden. Aan een van de tafels zit de plaatselijke Grieks Orthodoxe priester te genieten van zijn bakkie koffie. We moeten binnen komen zitten want daar is het koeler en we krijgen de fotoboeken van de filmopnames te zien. De man praat honderduit tegen ons en wij bestellen een frappe met roomijs (2,50 pp). Als we deze hebben gehad zet de eigenaar de film aan en laat ons de scene's zien die hier zijn opgenomen. Trots verteld hij dat zijn schoonvader in de deuropening van het cafe staat en alle figuranten zijn locals die hij ook kent. Als hij alles heeft laten zien vraagt hij of we een stuk home made lemon cake (1,50 pp) willen van hem. Hij trakteert ons! Natuurlijk zeggen we geen nee en het is ook leuk om dit te proeven. We krijgen geen cake, maar het lijkt meer een stuk taart. Het is overheerlijk en gemaakt van lemons uit eigen tuin. Ook komt hij met twee glazen ijskoud water voor ons aan. We schamen ons gewoon om 5 euro af te moeten rekenen en Frans geeft hem dan ook ruim fooi. Nadat we een stukje in het gastenboek hebben geschreven en de man hebben beloofd dit adres door te geven aan anderen uit het hotel gaan we aan de terugweg beginnen. De man schudt weer onze handen en bedankt ons uitgebreid dat we naar zijn zaak zijn gekomen. Hij zei dat hij trots is dat we naar hem komen. Eerlijk gezegd moeten wij trots zijn dat we zo hartelijk ontvangen worden.

In het hotel nemen we nog iets te drinken aan de bar en de kokkin beveelt ons een speciaal Grieks gerecht aan wat ze vandaag heeft gemaakt. We eten dus weer lekker hier. Ik ga het gerecht proberen en ben zeer benieuwd of het lekker is. Eigenlijk heb ik hier geen twijfels over.

Vangelis is op zeker blij dat we vanavond weer hier blijven. Gisteren vond hij het maar stil en ongezellig zonder ons. HAHAHA! Wat een mooie mensen hier!!!!