Lootje.reismee.nl

Agios Nikolas Beach (Corfu)

Gisterenavond zijn we naar Gouvia gelopen om daar te eten. We zitten best ver van het stadje af en de weg ernaar toe is een stille, saaie en verlaten weg en bloedverziekend heet! De restaurants die zij aan zij zitten in Gouvia zijn voor het overgoten deel heel stil. We zijn dus maar gaan zitten bij een van de twee die helemaal vol zaten. Vaak geeft dat toch wel aan dat het goed is en het zag er ook heel mooi uit. Het plafond was beschilderd en er zaten ornamenten op en er hingen vinnen zodat het ook redelijk koel was. Langs de straat zaten grote bakken helemaal vol met oleanders en andere mooie bloeiende planten zodat het voelde of je in een tuin zat. Ik had ‘Gondola' een Grieks gerecht met rundvlees, aubergines, tomatensaus en kaas erover en Frans had een kipsouflaki. We hebben met smaak gegeten, HEERLIJK!!!! We kwamen uiteraard weer niet weg voordat we een drankje van de zaak hadden genomen. Frans had Limocello en ik Koum Kouats een typisch drankje dat alleen op Corfu gemaakt wordt. Het is een soort van kleine sinaasappel die hier groeit. Een vriend van de eigenaar van het hotel heeft een distilleerderij waar het gemaakt wordt en daar gaan we waarschijnlijk deze vakantie nog een keer langs. De obers zeggen allemaal uitgebreid gedag en bedanken ons. Zelfs de kokkin roept van achteren in het Nederlands, dank u wel!

Het is 23.30 uur en het is raar stil. Alle souvenirshops zijn nagenoeg leeg. Het toerisme merkt hier duidelijk dat er crisis is en de mensen zijn dankbaar als je iets bij ze koopt. Ze behandelen je bijna net niet als een god.

Vannacht ben ik heel vaak wakker geweest. Met de airco aan is het op een gegeven moment te koud. Zeker ook omdat hij over het bed heen blaast, maar als hij uit is loopt na een half uur weer het water van je af. Het is mij echt 12 graden te warm hier hoor! De eigenaar vertelde dat ze scholen met airco gaan openstellen om oude mensen overdag in te laten verblijven. Ze krijgen dan ook wat te eten en koud drinken. Deze hebben vaak geen geld om een airco aan te schaffen en deze hitte is dodelijk voor hun.

Als we bijna bij het hotel zie ik ineens op een parkeerterrein een grote zwerfhond lopen. Hij snuffelt bij de vuilcontainers en dan is hij ineens weg. Gelukkig want mijn hart bonkt er bijna uit. Na de zwerf herder die ons op het strand van Spanje aanviel heb ik het niet zo op zwerfhonden en al helemaal niet als ze groot zijn. Voordat we de stille donkere weg naar het hotel oplopen komt hij ineens weer te voorschijn dat kut beest! Ik ga heel laf aan de andere kant van Frans lopen en ben blij als we het terrein van het hotel oplopen. Pfff! Volgende keer toch maar met de scooter naar het dorpje.

Vanmorgen onder het genot van een frappé (de mijne met een bolletje roomijs erin, na de vakantie gaan we lijnen!) heb ik even alle plekjes die we in de gids hebben gezien en waar we heen willen op het kaartje gezet met de blz erbij. Zoekt toch even wat makkelijker. Gisteren waren we in het dorp waar we naar een eiland met een lekkere taverne erop wilden zwemmen zonder dat we het wisten. Stom dan of niet? Maar eigenlijk is het nog niet zo erg want als we dat alsnog gaan doen kunnen we weer naar die Loungebar........

Vanmiddag zijn we met de scooter gaan rijden op zoek naar een Agios Nikolas Beach. Een klein stil strand volgens de Marco Polo gids. Vlak voor Barbati staat een klein bordje met beach. We rijden een hobbelige, met keien en gaten bezaaid pad af en komen op zo'n mooi strand. Heel stil en er staat een grote boom op zodat we ook nog in de schaduw kunnen zitten. De zee is heerlijk en we blijven hier lekker een paar uur. Het is niet het strand dat we zochten, maar wel heel mooi. Ps Denise naast ons zit op zeker die kale uit SATC. Hij heeft nu gelukkig wel kleding aan! Haha!

Op de terugweg zien we vlak bij ons stadje een piepklein bordje met Agios Nikolas Beach. We gaan toch nog even kijken en ook dit is een mooi strand met olijfbomen erop. Hier gaan we zeker ook nog wel een paar uurtjes doorbrengen.

We moeten echt afkoeling zoeken in het water anders is het niet vol te houden.

Gelukkig heb ik eindelijk een antimugspray kunnen scoren in de supermarkt. Er heerst op dit moment een muggenplaag en die irritante beesten moeten elke avond mij hebben. De vakken met spray waren elke keer leeg, maar vanmorgen vroeg was er een verse lading binnen gekomen dus. Nu maar hopen dat het werkt! De flessen met grote spiraalwierook dat ze overal onder de tafels zetten helpen bij mij ook niet. Frans heeft echt nergens geen last van,gelukkig maar voor hem!

We zitten trouwens nu op ‘onze' schommelbank in de schaduw met een metaxa en mythos. Ik schrijf dit stukje en Frans is een kat uit onze kamer aan het jagen!