Lootje.reismee.nl

Lychnostatis, Piskopiano & Old Village Hersonissos

Vanmorgen was ik al vroeg wakker. Ik ben een strandwandeling gaan maken langs het mooie strand hier en heb foto’s van de opkomende zon gemaakt. Het was bijzonder om hier op het complex te lopen zonder alle andere gasten. Toen ik terug kwam in onze kamer was Denise al wakker. We zijn gaan ontbijten en hebben weer de lekkerste dingen gegeten met uitzicht op de zee. De lucht zat helemaal dicht en het zag er dreigend uit.

We gaan vandaag naar het openluchtmuseum Lychnostatis. Als we bij de ingang komen worden we welkom geheten door Carla. Zij is getrouwd met één van de familieleden die het museum hebben opgebouwd en nog steeds onderhouden. Ze laat ons een film zien en vraagt of we willen aansluiten bij een Nederlandstalige rondleiding die ze gaat geven. We nemen haar aanbod aan want uitleg krijgen over de dingen die je ziet is altijd mooi. We zien een fruit en kruidentuin, oude originele huizen van herders, boeren en rijke families, een school, een olijvenpers, een authentiek kerkje en nog veel meer. De mensen waren vroeger heel vindingrijk, als je ziet wat ze deden om hun levensmiddelen te beschermen tegen muizen en hoe de herders hun geitenmelk koel hielden dan vind ik dat echt heel knap. Wat ik echt indrukwekkend vond was een windmolen die stukje voor stukje naar het museum is overgebracht nadat de allerlaatste echt werkende molenaar in 1975 is overleden. De molenaar schreef elk jaar voor zijn vrouw op haar 'naamdag'een gedicht voor haar op een steen van de molen. Hij heeft dit zelfs gedaan nadat ze was overleden. Overigens in het hele museum zijn volksspreuken te zien. Deze staan ook allemaal in dezelfde folder.Bij de ingang van hetmuseum krijg je een folder met alle gedichten en spreuken. Uiteraard is deze folder er in alle talen.

Gedichten van de molenaar voor zijn Eleni:

21-05-1944

Als een bloeiende roos was je, toen ik je nam

en naar de molen bracht.

Ieder jaar dat voorbij ging

maakte je een bloemblaadje armer.

21-05-1970

Een bloeiende roos was je,

maar je blaadjes vielen,

totdat een grote storm

ze allemaal heeft meegenomen.

Ook vertelt Carlaons alle verhalen over de gebruiken en gewoontes van het echt Kretenzische leven. Ik beveel echt iedereen aan om dit museum te gaan bezoeken als je op vakantie bent in Kreta en dan speciaal in de gemeente Hersonissos!

Terwijl wij in het museum waren is de zon op volle kracht teruggekomen en is het erg heet. We zetten dan ook de airco hoog als we in de auto stappen om naar Piskopiano te rijden.

Piskopiano is een mooi oud dorp met een nog echte Griekse uitstraling. We lopen het dorpje rond en nemen een frappe bij Lichnos. Zittend op de ‘roofgarden’’ onder een dak van druiventrossen hebben we uitzicht op de zee. We moeten het belachelijke bedrag van 4 euro afrekenen. Ik snap niet waarom mensen in Nederland steeds maar klagen dat Griekenland zo duur is geworden!

Na Piskopiano rijden we naar ‘The Old Village Hersonissos’. Ook hier hebben we het mooi uitziende dorpje weer doorgewandeld en ik heb in een echt Grieks winkeltje allemaal zakjes kruiden gekocht zodat we thuis ook nog kunnen nagenieten van het Griekse leven! Voordat we teruggaan naar de auto nemen we op een schattig terras een smoothie van heerlijk vers fruit. Ik raad iedereen aan om in de avond naar The Old Village te gaan. Zoveel leuke restaurantjes hebben we gezien!

Voordat we naar het hotel terug rijden stoppen we even om de nodige spullen in te slaan voor morgen. Dan worden we om 5 uur in de ochtend opgehaald om de Samariakloof te lopen. 18 kilometer in de volle zon door de kloof, maar het schijnt het waard te zijn. We komen pas rond half elf in de avond terug dus morgen zal er geen verslag komen.

Hierna nemen we aan de beachbar een drankje voordat we de lucht ingaan aan een parachute achter een speedboot. Voor het hotel op het strand zit Dolphins Water Sport en met hun gaan we de lucht in. Als gast van hotel Sirens krijgen we korting! Altijd meegenomen! Op een ‘banaan’ worden we naar de boot gebracht. Eenmaal vastgeklonken gaan we dan de lucht in. Wat een belevenis zeg! Het uitzicht en de stilte boven zijn adembenemend! Als we weer beneden zijn worden we op een jetski opgehaald om ons terug naar het strand te brengen. Degene die ons terug vaart geeft vol gas en springend over de golven racen we terug naar het strand. De eigenaar geeft ons een cd met foto’s en hij zet ze op ons verzoek ook op een USB zodat Minas ook deze foto’s heeft als ik maandag alle foto’s kopieer naar zijn USB.

Het wordt morgen een lange dag, de wekker gaat om 04.30 uuren zondag worden we weer om half negen in de ochtend opgehaald om naar een onbewoond eiland te gaan. We hebben een druk schema, maar het is super leuk om te doen! Echt mijn manier om vakantie te vieren!