Lootje.reismee.nl

Over Kreta

Kreta is het grootste eiland van Griekenland. Het is een langwerpig eiland en is 250 kilometer lang. Op het breedste punt is het 60 kilometer breed. Het heeft een totaal oppervlakte van 8300 km2 en de kustlijn heeft een lengte van ruim 1000 km.

Het eiland heeft drie internationale vliegvelden. Het grootste ligt vlakbij Heraklion en twee kleinere bij Chania en Sitia. De vliegtijd vanaf Schiphol bedraagt ongeveer 3 uur en 45 minuten. De afstand van Amsterdam naar Heraklion is ongeveer 2400 kilometer.

Kreta bestaat uit 4 provincies. Allen met prachtige natuur, fantastisch klimaat, schilderachtige traditionele dorpen, prachtige kusten en stranden en een rijke culturele rijkdom.

De bekende en drukbezochte badplaatsen zijn Chersonissos, Malia, Rethymnon en Agios Nikolaos.

De zee ten noorden van Kreta is de Kretenzische zee en ten zuiden de Libische zee.

In de kleine dorpen lijkt het soms alsof de tijd heeft stil gestaan. Authentieke en traditionele dorpen zijn overal te vinden, maar zeker in de bergen. De hoogste berg op Kreta is de Idi (2500 meter).

Kriti (Kreta) betekent letterlijk krijt in het Grieks. Dit omdat Kreta voornamelijk bestaat uit krijtgrond.

De inwoners zijn vaak boer of visser, maar ook het toerisme is een grote bron van inkomsten voor de Kretenzer. In november plukken de inwoners massaal olijven.

Kreta heeft een zeer grote verscheidenheid aan bloemen, planten en bomen. Er groeien wel 2.000 verschillende soorten planten op het eiland waarvan150 soorten nergens anders voorkomen. Kruiden groeien zoals basilicum, munt en oregano vindt je volop. Verder zijn er miljoenen olijfbomen en volop sinaasappelbomen, mandarijnbomen, citroenbomen en druivengaarden.

De beroemde Kri-Kri geit komt alleen hier voor. Op enkele stranden komen zeeschildpadden aan land om hier hun eieren te leggen.

Typische muziekinstrumentenop Kretazijn de lyra en de laouto.

Kreta heeft een warm klimaat. In de wintermaanden is de gemiddelde tempratuur 16 graden en in de zomermaanden gemiddeld 30 a 35 graden.

Louise & Denise naar Kreta

Cool

Dankzij Zoover en Griekenland.net gaan wij (Denise & ik) een weekje naar Kreta! Ik heb deze reis gewonnen nadat ik een stukje over Kreta had geschreven. Ik kon het eerst niet geloven toen ik de mail ontving, maar het is toch echt waar! Weverblijven ineen hotel in Malia, waar we ook nog eens gebruik mogen maken van de All Inclusive formule! http://www.sirenshotels.gr/en/

Ookstaat er een huurauto voor ons klaar op het vliegveld en mogen we een hele dag met een gids op pad die ons de mooie plekjes van Kretalaat zien. Het enige dat ik ervoor terugmoet doen is elke dag een stukje op Facebook plaatsen,foto's/video opnames maken enper dageen reisverslag maken.

We hebbenvoordelige vliegtijden dus kunnen we acht volle dagen genieten van het Griekse leven! De aller vriendelijke mensen, het heerlijke eten, het mooie land, de muziek en natuurlijk de zon enheldere blauwe zee!

Carla

Heel veel plezier de komende week! Ik probeer jullie avonturen vanuit het koude kikkerland te volgen....

Groetjes,
Carla M.

Wil Vonk

Leuk en boeiend geschreven. Zo fijn om nu ook eens die zaken te lezen wat Kreta mooi en interessant maakt. Over Chersonisos en coma zuipen weten we meer dan genoeg.

Carla en ernst

Victor is nog niets veranderd, dit is echt een mooi verhaal